Är du en aktiv soffpotatis?

Aktiv soffpotatis
Soffpotatisar

Är du som jag tillbaka på jobbet efter semestern? Ett par veckors semester till hade kanske inte skadat, men nu är det dags att ta tag i hösten.

Så här på min första dag planerar jag. Jag planerar vad jag ska göra i höst, vad jag vill göra mer av och vad jag vill lägga mindre tid på.  för mig har hösten alltid varit som
nyårsafton – nya vanor ska skapas, nya aktiviteter påbörjas, jag vill försöka göra saker lite bättre, lära mig prioritera bättre. Om du har ett stillasittande arbete kanske du bestämt dig för att bli mer aktiv?

Utmärkt!

Många av oss är ganska inaktiva, vi tränar, men sitter stilla större delen av tiden före och efter träning. Dessutom har våra vanor gjort att delar av våra kroppar inte ens rör sig när vi rör oss. Rör sig dina armar när du går? Kan du röra på alla dina tår? Går du eller faller du framåt?

Vad kan vi göra?

Jag föreslår att du delar in lösningen i tre delar:

1. Tänk på aktiv och stillasittande som två ändar på ett snöre: flytta dig sakta från stillasittande till aktiv genom att röra dig ofta under dagen och att byta position ofta när du är stilla.

2. När du tränar eller på annat sätt rör dig mycket så försök om möjligt välja aktiviteter där hela kroppen får vara med, eller aktiviteter som kompletterar varandra.  Tar du en promenad använder du hela kroppen, cyklar du är överkroppen stilla – men då kan du kanske hitta någonstans att hänga från armarna, eller simma ibland.

3.  Öka andelen muskler och leder som rör sig när du rör dig. Ta reda på vad som rör sig för mycket och vad som rör sig för lite. Vilka rörelsemönster använder du oftast? Öka styrkan och rörligheten i kroppen så att hela du kan vara aktiv när du är aktiv.

Jag kan hjälpa dig att bli rörligare och starkare, och att göra nya rörelser tillgängliga för dig. För dig innebär det kanske att börja stå vid skrivbordet en stund varje dag, för någon annan att kunna sitta på golvet, för den tredje att inte läcka vid ansträngning, för den fjärde att stabilisera skulderbladen i en armhävning och för den femte att gå armgång.

Hör av dig med dina frågor och funderingar så försöker vi göra din vardag mer aktiv!

Läs mer om att stå upp och jobba och annan kontorsaktivitet här:

Varför ska man stå upp? – det handlar inte om att bränna energi

Stå och arbeta – inlägg med video

Stå på jobbet – ståskrivbord

Är du en aktiv soffpotatis?

Är du en aktiv soffpotatis?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *