Share

Bäckenbotten – problem och lösning

Bäckenbotten-problem missförstås ofta och behandlas ofta på fel sätt.

Många gånger är problem i den här regionen ett resultat av den position vi sätter vårt bäcken i. Det påverkar i sin tur musklernas möjlighet att hålla organen uppe och hindra dem från att flytta sig nedåt. För kvinnor handlar det om att hålla organen inne i kroppen och för män att hålla dem uppe så att de inte trycker på prostatan.

bäckenbotten

Knipövningar hjälper en del men inte alla och inte nödvändigtvis i längden.

Musklerna i bäckenbotten fäster i korsbenet (os sacrum, till vänster på bilderna) och i blygdbenet (os pubis, till höger på bilderna). Idealt ska de här musklerna vara långa, smidiga och spända (som den vänstra bilden högst upp). Du ska också ha så mycket kontroll över dem att du kan öppna när du ska gå på toaletten och hålla stängt när du inte är på toaletten.

Musklerna och dina vanor* kan dra korsbenet ur position och då får du slack i bäckenbotten – som i en hängmatta (den högra bilden).

Musklerna i rumpan ska hålla korsbenet på plats, men om man inte tränar sin rumpa utan bara gör knipövningar riskerar man att få en kort och spänd bäckenbotten som inte fungerar optimalt (bilden längst ner).

(*Vanor. Hur man sitter och står påverkar bäckenbottenhälsan: Sitt på sittbenen, med rumpan bakom dig!!! och Stå inte med svansen mellan benen!!)

Bäckenbotten – hälsa

För att hålla bäckenbotten i bra skick behöver vi hålla hela kroppen i bra skick. Bäckenbottenhälsa är inte isolerat till bäckenet utan vi behöver en helkroppslösning. Dina skor, dina fötters hälsa, ditt sätt att sitta och stå etc påverkar din bäckenbotten. Alltså kan vi inte bara knipa oss till hälsa i regionen. Att ha så mycket kontroll att man KAN knipa är essentiellt, men det slutar inte där. Knipa kan inte vara det enda vi gör om vi vill behålla våra organ (och vårt kiss…) på insidan.

Knipet ska vara en reflex – du ska t.ex. inte behöva tänka på att knipa innan du lyfter eller innan du nyser – i en kropp där allt fungerar sker det här automatiskt.

Vad du kan göra istället för att bara knipa

Börja tänka på dina vanor*, rörlighetsträna och styrketräna.

(Repris: *Vanor. Hur man sitter och står påverkar bäckenbottenhälsan: Sitt på sittbenen, med rumpan bakom dig!!! och Stå inte med svansen mellan benen!!)

Bäckenbotten – problem och lösning

Bäckenbotten – problem och lösning
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share