Har du någon gång fått höra, eller sagt: “Sträck på dig!”,  “Dra tillbaka axlarna!” eller “Dra in magen!”?
Ofta är det så vi tänker på god hållning och det ser kanske snyggt ut.
Men vad som ser snyggt ut och vad som är bra för kroppen är inte alltid samma sak.
 
Jag säger inte att vi ska sträva efter ihopsjunken hållning med framåtroterade axlar. Det jag vill är att vi förstår att det är skillnad på att sträcka på sig och att böja sig bakåt, att det är skillnad på att dra tillbaka axlarna och att rotera tillbaka dem.
Instruktioner kan tolkas olika och rörelser kan utföras på olika sätt trots att de för ett otränat öga ser ganska lika ut.
När någon släpar sina fötter i marken tänk då efter innan du säger “lyft på fötterna”, för om lyftet sker på fel sätt lär personen kanske in ett rörelsemönster som kommer skada henne. Är det ditt barn det handlar om så titta heller på VARFÖR fötterna släpar. Är skorna kanske för stora och
tunga? Går och står ditt barn tillräckligt mycket för att utveckla och bibehålla den styrka som behövs för att kunna gå utan att släpa fötterna?

shvk
Vilken hållning är bäst för min kropp? Vilken ser bäst ut?

Om man drar tillbaka axlarna genom att föra ihop skulderbladen förlorar man stödet som musklerna mellan skulderbladen skulle ha gett den övre delen av ryggraden. Det långsiktiga resultatet av en så till synes oskyldig uppmaning som “dra tillbaka axlarna” kan bli nackproblem och kutrygg.
 

Hur ska vi göra då?
 
Nöj dig inte med 30-60 minuter rörelse varje dag trots att det är det alla rekommendationer säger att vi behöver. Träna din rörlighet, träna din styrka. Lär dig gå på ett sätt där du använder dina muskler för att driva dig framåt istället för att dämpa dina små fall framåt. Gå sedan mycket, försök få in promenader som en naturlig del av din vardag, till affären, till jobbet osv.
Öva din överkroppsstyrka genom att hänga i dina armar. Hitta en stabil gren, eller stång av något slag som tål en del belastning. Börja hänga från dina armar med fötterna i golvet/marken. Lägg så mycket vikt i dina händer som du klarar, häng kvar en stund och träna upp din styrka och uthållighet till en minut eller mer. Lägg gradvis mer vikt i händerna och mindre i fötterna. Gå långsamt fram. Hur länge sedan var det dina armar kände vikten av din kropp? Det har kanske aldrig hänt.
 
Vår hållning påverkas bland annat av våra vanor, våra tankar och vår kultur. Vi kan inte använda våra kroppar hur som helst och tro att det inte får konsekvenser. Kroppen tål mycket men inte vad som helst, inte hur länge som helst.

Jag kan visa dig var du är nu så att du kan börja förändra din hållning på riktigt, inte bara maskera dina problem!

 

Bra hållning är kanske inte det du tror

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *