Share

Hur går du?

Att gå är enkelt, eller hur?

Vi lär oss gå som små och sen går vi som en självklar del av vår vardag. Att gå är naturligt och inget vi ska behöva öva.

Tyvärr har våra onaturliga vanor blivit normala, så normala att vi inte ens ser dem som onaturliga längre. Vi använder skor, strumpor, vi sitter på stolar, vi kör bil, vi cyklar, vi använder kläder som hindrar våra naturliga rörelser (tänk tighta jeans, korta kjolar eller ordentligt nedhasade byxor). Alla dessa normala men onaturliga vanor påverkar vårt sätt att gå.

De flesta går genom att lyfta ett ben framför sig, luta sig lite framåt och falla ner i steget. Ofta hör jag att männsikan går genom en serie kontrollerade fall. Det här sättet att gå har blivit normalt, men det är inte naturligt. När man går/faller på det här sättet utsätter man fötter, knän, höfter, ländrygg och nacke för krafter de inte är byggda för att tåla.  Om vi istället går genom att lägga vikten på ett rakt ben och föra det benet bakåt för att på så sätt föra din kropp framåt kommer dina leder att tacka dig. För att kunna gå på det här sättet behöver vi vara starka muskler i höfter och rumpa och ha tillräcklig rörlighet i baksida lår och vader.

Genom att gå på rätt sätt och tillräckligt mycket kan vi undvika att få t.ex. bäckenbottenproblem, ryggont och benskörhet.

Att gå på löpband inomhus har blivit väldigt populärt, men eftersom bandet rör sig bakåt så är det enda sättet att gå på dem att lyfta sitt ben framför sig och falla ner på det. När man går på löpband tvingas man gå på ett för kroppen onaturligt sätt, och det har inte alls samma positiva effekter på kroppen som naturlig, reflexdriven gång.

För att få ännu fler positiva effekter av sin promenad är det viktigt att låta armarna hänga fritt så att de kan pendla när du går. Pendelrörelsen ska starta vid axeln (inte i armbågsleden), och ske rakt fram och rakt tillbaka. Armar som vill pendla in framför kroppen visar att du antagligen har inåtroterade axlar. Armen ska vara aktiv på väg bakåt och avslappnad på väg framåt. Att  gå med stavar eller hålla små hantlar i händerna leder lätt till att man gör tvärt om: man lyfter armen upp framför sig och låter den falla tillbaka. Då får musklerna på framsidan arbeta för mycket och musklerna på baksidan för lite.

Många av våra kroppars funktioner är beroende av att vi går och det har aldrig varit något problem eftersom människan i alla tider har gått för att transportera sig. Det är först nu vi har möjligthet att nästan helt välja bort att gå. Jag har sett uppgifter på att ungdomar i Kanada går i snitt 11 minuter per dag. Jämfört hur vi rört oss genom tiderna är 11 minuter nästan ingenting. Hur mycket går du?

För våra biologiska funktioner, vår hälsa, är det inte valfritt att gå.

Vill du gå en kurs i Gångteknik? Titta mer här: ”Gå Bättre – Må bättre

 

Hur går du?

Hur går du? Gång – svårare än det ser ut!
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share