Share

Löpband och skräpmat

Jag tjatar en hel del om hur viktigt det är att röra på sig för hälsans skull.

Idag vill jag skriva om skillnaden mellan olika sätt att GÅ.

Jag börjar med en brasklapp: Rörelse är oftast bättre än att vara stillasittande.

 

Skräpmat: Något vi äter som ger en snabb tillfredställelse på bekostnad av vår hälsa i det långa loppet. Exempel på skräpmat: McDonalds

Skräprörelse: Ett sätt att röra på sig som ger snabba resultat för vår fysiska prestation på bekostnad av vår hälsa i det långa loppet. Exempel på skräprörelse: Att gå på löpband

Om man svälter är skräpmat är bättre än ingen mat alls, skräprörelse bättre än att vara stilla hela dagen. Skräpmat äter vi för att det är enkelt, snabb och i vissa fall också billigt. Skräprörelse använder vi fortfarande för att vi oftast inte vet bättre.

Löpband är vanliga på gym, många har ett löpband hemma och nu börjar också löpband som tillbehör till stå-skrivbordet bli en grej.

 

Det är lätt att tro att det är samma sak för kroppen att gå på löpband som att gå på riktigt. Det ser ju ungefär likadant ut, eller hur?! Om man intresserar sig för vilka muskler som använts är dock skillnaden stor.

På löpbandet blir ditt sätt att gå bakvänt – istället för att plantera ett ben i marken och pressa det bakåt kommer gång på löpband alltid att innebära att du lyfter benet framför dig och faller ner i steget.

De flesta går redan så här  – men det är inte bra för kroppen och vi skulle verkligen behöva öva på att gå på ett naturligt reflexdrivet sätt för att inte få (ännu värre) problem med knän, höfter, rygg, nacke, bäckenbotten osv…

Inte bara benen kommer arbeta i ”fel riktning” utan också armarna. När man går eller springer ska armarnas rörelse stabilisera kroppen och motverka rotationen som benens rörelse ger – och går benen åt fel håll är det inte så underligt att armarna också gör det. Går du på marken får baksidan av armen arbeta och framsidan får en liten stretch i varje steg – en stretch som kan motverka de där rundade ”data-axlarna”. Om man håller i sig när man går eller springer på löpbandet eller om man ställt sitt löpband vid datorn och håller händerna på tangentbordet finns risken att man går sig till ryggproblem eftersom ryggen inte stabiliseras av armarnas rörelse.

Löpbandet bränner kalorier och kan öka din kondition – men på bekostnad av vad? Knä, höft, bäckenbotten, rygg och nacke?

Träna inte på att gå på det här sättet… träna hellre på att gå på riktigt.

När jag sökte efter inspiration till den här posten hittade jag det här korta inslaget och nedan följer mina tankar:

Rör på sittfläsket och undvik att dö i förtid

  • Hon går i högklackat – jag rekommenderar ingen att gå eller stå i högklackat eller att gå på löpband med händerna på tangentbordet. Jag ryser när jag ser detta.
  • Kvinnan i inslaget uttrycker att hon känner sig nöjd med sin motion på arbetstid – jag känner henne inte men jag får intrycket att det är mindre troligt att hon går ut och går en runda efter jobbet. Om jag överdriver min analys så gissar jag att man också kan börjar rättfärdiga att ta bilen till jobbet istället för att cykla eller gå eftersom man ju ändå kommer vara aktiv hela dagen.

700 000 dör varje år i Europa eftersom man suttit stilla för mycket. Är löpband under skrivbordet ett sätt att rädda liv ? Kanske. Finns det andra sätt att lösa problemet med att vi sitter stilla för mycket? JA

Vill du lära dig att gå på ett hälsosammare och skonsammare? Jag planerar en videokurs – så håll utkik här: ”Gå bättre- må bättre

Här är några andra bloggposter jag skrivit som du kanske vill läsa:

Man måste inte springa

Varför ska man stå upp – det handlar inte om att bränna energi

Löpband

Löpband och skräpmat
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share