Share

Må bättre – fyra enkla tips för hållningen.

Vi vill helst ha enkla lösningar även på våra komplicerade problem. De här fyra enkla punkterna beskriver hur du kan börja ta hand om din kropp lite bättre, för att må lite bättre. Det är små förändringar som kan göra stor skillnad  – men är dina problem större kan du behöva mer hjälp – fler förändringar. Tveka inte att kontakta mig om du vill veta mer om hur jag kan hjälpa dig!

1. Sluta sitta på din svanskota. Det skadar din rygg och försvagar din bäckenbotten. Sitt istället på sittbenen.

2. Sitt inte så länge. Ta regelbundna pauser, upp och rör på dig. Gör rörlighets- och styrkeövningar och stå gärna upp och arbeta. När du sitter ner försvagas och förkortas många av dina muskler.

3. Använd inte skor med klack eller flipflops! Även en liten klack påverkar din hållning och skor som inte sitter fast på foten skapar i längden problem med spänningar i foten.

4. Gå! Gå ut och gå varje dag. Att gå är absolut nödvändigt om vi ska må så bra som möjligt, så länge som möjligt. Vår kropp behöver den rörelse som en promenad ger. Gå gärna flera gånger varje dag, och försök gå sammanlagt minst 5 km varje dag.

Må bättre – fyra enkla tips för hållningen
Share
Share