Share

Man måste inte springa

Det här inlägget riktar sig inte till dig som älskar att springa, som gärna går upp tidigt på morgonen och springer en runda för att det är så skönt. Det riktar sig inte till dig som bokar löparresor för att det är så roligt. Det riktar sig inte till dig som bokar semestern runt alla spännande löpartävlingar.

Det riktar sig till dig som inte tycker om att springa

Man måste inte springa

Jag träffar så många (framförallt kvinnor, mitt jobb är sånt) som säger att de gärna promenerar men inte tycker om att springa. Samtidigt önskar att de tyckte om att springa eftersom det är så nyttigt. De visar att de inte tycker att det de gör, och tycker om att göra, duger. Att de borde springa för det är bättre.

Jag är rädd att vi ”hälsoexperter” ofta skrämmer dem som inte gillar att träna. Träning kräver förberedelser, utrustning, program, motivation, tidsplanering, mål att sträva mot, byta om, svettas, duscha. Minst en timme, tre gånger i veckan. Annars är det ingen idé. Man kan lika gärna låta bli.

Och det tror jag att många då gör. Låter bli.

Till alla de kvinnor och män jag INTE träffar (för dem jag träffar låter ju faktiskt inte bli, de har ju kommit ända till gymmet):

Man måste inte springa

Att springa är inte en bättre version av att gå. Att gå har sina alldeles unika hälsofördelar. Att gå är det våra kroppar behöver mest. Våra kroppar behöver den stimulans som vi får genom att gå. Du gör din kropp en välgärning genom att ta den där promenaden, du måste inte sträva efter att kunna springa. Det behöver inte vara komplicerat för att vara bra.

 

Varför tänker så många att löpning är bättre än promenader? Jag har några gissningar:

  • Det bränner mer kalorier. (Och det gör dig antagligen mer hungrig)
  • Det ger en högre puls – man måste ju träna hårt för att träna hjärtat! (Nej, det måste man inte)
  • Vi hinner göra mer på kortare tid! Om man bara har 30 min vill man ju vara effektiv! (Varför har du bara 30 minuter? strukturera om din dag!)

Och så går man ut och springer och så kan man lugnt sätta sig ner igen och bocka av träningen för den här dagen. Man har tränat, hårt i 30 minuter och man har bränt massa kalorier! Jättebra.

Men… Nej… Det räcker ju inte.

Vi kan inte kompensera långa dagars stillasittande med en halvtimmes löpning. Kroppen fungerar inte så. Dina celler får näring när du rör dina muskler. Musklernas rörelse suger in blod till cellerna i närheten och transporterar bort avfall från området. Om man är stillasittande stora delar av dagen och försöker kompensera med en snabb löprunda får många av kroppens celler försöka fungera under syrebrist nästan hela dagen. Om man bara har 30 minuter till rörelse på en hel dag föreslår jag att man försöker strukturera om sin dag. Hitta 5 eller 10 minuters block och se till att få in rörelse under hela dagen. Ta pauser, ta en promenad – man måste inte byta om och svettas för att kroppen ska må bra av det. Mer, hårdare och längre är inte alltid bättre när det gäller träning för hälsa. Starkare och snabbare är inte alltid samma sak som hälsosammare.

Man måste inte springa, men…

…för hälsans skull måste man röra på sig. Jag förespråkar långa promenader. Helst som transport. Helst utspritt över dagen. Helst på varierande underlag. Gärna minst 5 km om dagen, mer vissa dagar, mindre andra. Den som inte brukar gå börjar naturligtvis med mycket kortare sträckor. De flesta behöver förbättra sin gångteknik för att göra promenaderna mer skonsamma – en kropp som suttit mycket har muskler som blivit förkortade och försvagade. Rörlighets- och styrkeövningar hjälper.

Ingen, varken den som varit ute och sprungit eller den som inte har gjort det mår bra av att bli stillasittande i timmar.

Här är några saker jag gjort för att få in mer rörelse i vardagen:

  • Jag har skaffat en stå-arbetsplats. Jag har laptop och kan flytta runt, ibland står jag ibland ligger jag , ibland sitter jag.
  • När jag vet att jag ska jobba intensivt med något ställer jag ett alarm och tar paus var 30 minut.
  • Jag har slutat att sitta i tv-soffan. Jag tycker om att titta på något roligt på kvällen, men då passar jag på att göra rörlighetsövningar på golvet under tiden.

 

Jag brukade springa. Förr sprang jag ofta. Jag blev aldrig snabb, men jag försökte och försökte. Jag trodde det var det bästa jag kunde göra för min kropp. När jag insåg att det inte var det tappade jag snabbt intresset för långrundor, intervaller, snabbdistans, fartlek, barnvagnsjogg, tabata och halvmaror. Någon dag kanske jag springer igen, men i så fall kommer jag göra det för att det är roligt och skönt. Inte för att kunna bocka av TRÄNAT på att-göra-listan. Nu vet jag att

man inte måste springa för hälsans skull

Man måste inte springa
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share