Share

Platt mage snabbt – det kommer du inte att få efter att ha läst det här blogginlägget.

Platt mage snabbt är  en ofta förekommande rubrik i kvällstidningar och träningsmagasin. Kanske har du själv lockats att köpa en tidning eller läsa en artikel om hur man ska göra för att få Platt mage snabbt?

Låt oss lite enkelt analysera budskapet som rubriken Platt mage snabbt har.

  1. platt mage är något åtråvärt (vi upprepar dessutom budskapet många gånger så att alla kommer ihåg hur viktigt det är)
  2. det går att snabbt få en platt mage

Varför skulle vi nu vilja ha en platt mage?

Jag föreställer mig några olika argument man skulle kunna ha:

– Det är snyggt

– Det är bra för rygghälsan att ha starka magmuskler – då är kanske en platt mage bra för ryggen?

Och här är mina motargument:

1. Om en platt mage är samma sak som ett synligt sexpack är det inget för de flesta kvinnor att eftersträva, de flesta behöver komma ner i en så låg fettprocent att de riskerar hormonrubbningar för att ett sexpack ska synas. Kanske snyggt (?) men inte perfekt för dina biologiska funktioner.

2. Att en mage ska vara platt för att vara bra har inget med hälsa att göra. Du behöver visserligen funktionella muskler i både rygg och mage, men att din mage hela tiden skulle behöva vara platt för att de ska fungera är inte sant. När vi äter fylls magsäcken och så småningom tarmarna med mat, för att maten ska kunna transporteras smidigt genom systemet behöver vi kunna slappna av i magmusklerna. Den som suger in magen suger också magen uppåt – i motsatt riktning till den som maten skulle behöva gå – ett recept för matsmältningsproblem.

Om du  medvetet spänner magen för att ”skydda din rygg” riskerar du att inte alls vara skyddad den gången du överraskas av en plötslig kraft. En funktionell muskel spänner sig själv när den behöver det – och då spänns den precis så mycket som den behöver.

Vi är så duktiga på att spänna oss men sällan lika duktiga på att slappna av. Prova att stå stilla och slappna av i magen. S l a p p n a  a v. I alla muskler i hela magen. Se hur mycket som hamnade på utsidan. Gå sedan tillbaka till ditt normalläge och se hur mycket av magen som åkte in i kroppen. Vart tog det vägen???
Det kan vara psykiskt jobbigt att låta magmusklerna slappna av – men du – börja åtminstone öva på att slappna av när du är ensam.

När vi drar i magen så måste något flytta på sig, antingen upp eller ner. Du kan alltså genom att dra i magen öka belastningen på din bäckenbotten ordentligt.
Det finns kläder som plattar till magen, men innan du sätter på dig något sådant så vill jag att du tänker efter  – vart ska magen ta vägen? Hur kommer det att påverka min hälsa om jag pressar in den här valken in bland mina organ?

Läs mer: ”Bästa magövningarna

 

Platt mage snabbt!
Share
Share