Share

Din kropp anpassar efter det du gör mest – inte det du gör med mest intensitet

Rörelse är viktigare än träning.

Världen formar oss.

Våra vanor formar oss.

Våra onaturliga vanor har blivit så vanliga att de börjar kännas normala. Normala men inte naturliga.

En gång i tiden var rörelse nödvändigt för överlevnad. Numera kan vi välja att inte ta ett steg, inte lyfta ett finger – vi överlever ändå. Överlever – men till vilket pris? Våra kroppar behöver fortfarande rörelse för att fungera bra. Rörelse är inte frivilligt för den som vill ha en kropp som fungerar optimalt.

När du rör dig får dina celler näring och syre. Muskler som rör sig drar blod till sig – blod med näring och syre. De delar av dig som du inte rör får inte näring och syre i samma mängd.

Rörelse är viktigare än träning. Gren formad av sin miljö
Formad av sin miljö

Tänk dig att du sitter ner på en stol när du äter, när du jobbar, när du är på väg till och från jobbet, när du slappnar av med en bok eller ett tv-program på kvällen. Där någonstans lyckades du klämma in ett träningspass – fantastiskt! Mycket bättre än om du inte hunnit, men fortfarande en alltför liten del av din dag för att din kropp ska fungera optimalt. Vilken träning valde du? Spinning, cykling, crosstrainer? Din höft har befunnit sig i närheten av samma position hela dagen. Rörelse är viktigare än träning. Möjligheterna är oändliga. Sitt på golvet, byt position ofta, gå till jobbet, stå på jobbet, ta pauser… Du vet hur din vardag ser ut. Du vet vad du kan förändra.


Har du suttit ner på stolar mycket  – risken att du gjort det är stor, vi är en sittande kultur – är det troligt att du blivit ”stolsformad”. Dina vader, baksida och insida lår och höfter är stela, dina muskler är inte lika starka som de hade varit om du stått och gått istället för att sitta.
Om du haft din arm i gips vet du att du behöver träna upp dina muskler i armen igen när du tar av gipset. Om du suttit ner länge men nu bestämt dig för att bli rörligare, kanske stå upp och jobba, kanske börja springa! Då behöver du gå försiktigt fram för att inte skada dig.

Det låter kanske löjligt – det är väl bara att sätta igång, bara att resa sig upp? Det borde vara löjligt, jag önskar det var löjligt. Stå-skrivbord är fortfarande relativt nytt och problemen har inte hunnit utvecklas men tyvärr ser jag många som troligen kommer få helt nya problem om ett par år – när man haft tillräckligt lång tid på sig att stå med dålig hållning.

De flesta av oss behöver absolut röra oss mer, men framför allt behöver vi röra oss bättre. När vi använder våra kroppar i samma begränsade rörelser om och om igen och överbelastar vi vissa delar av kroppen medan andra delar inte används alls.

Om ditt mål är hälsa ska du inte försöka kompensera för din stillasittande vardag genom att träna ett par gånger i veckan, det är inte vad din kropp behöver. Den behöver en rörlig vardag. En vardag där du använder din kropps alla möjligheter.


Din kropp anpassar efter det du gör mest – inte det du gör med mest intensitet

Rörelseenergi står för att återupptäcka kroppens naturliga rörlighet. Det handlar om att bli medveten om, och förbättra sina rörelsemönster i vardagen – när man sitter, står och går. Det handlar inte om intensiv träning en timme tre gånger i veckan – det handlar om livet – där rörelse är viktigare än träning!

Lär dig använda din kropp bättre och du kan:

  • Minska smärta
  • Bli starkare
  • Bli rörligare
  • Andas lättare
  • Öka din bentäthet – minska risken för benskörhet
  • Minska problem med bäckenbotten (inkontinens, prolaps)
  • Förbättra din matsmältning

 Jag visar dig hur. Live eller online via Skype™

Kontakta mig för mer information

Rörelse är viktigare än träning
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share