Share

Rörelse för hälsan

Din hälsa är inte så beroende av vad du gör på träningen ett par timmar i veckan som vi tycks tro. Hur vi använder våra kroppar alla andra timmar påverkar mer. Vad du gör när du inte tränar är viktigare än vad du gör när du tränar – i alla fall för hälsans skull.

Vi har länge fokuserat på träning men för hälsans skull är det dags att börja tänka på rörelse – för det behöver din kropp massor av.

Din kropp anpassar sig till det du gör mest av, inte det du gör med mest entusiasm. Din kropp anpassar sig inte bara när du tränar (gissningsvis 30-60 minuter 1-7 ggr per vecka) den anpassar sig även när du sitter i din stol/soffa/bil (gissningsvis 6-12 h 7 dagar i veckan)

  • Om du springer en snabb runda efter jobbet (där du suttit hela dagen) och sedan sitter i soffan (och eftersvettas) resten av kvällen för du ett annat resultat än om du tar 5*1km promenad utspritt över dagen.
  • Om din kropp behöver 3 liter vatten per dag får du inte samma resultat om du dricker allt vatten i ett svep som om du tar ett glas i timmen.
  • Om du gör 50 knäböj på tio minuter får du inte samma resultat som om du gjorde 50 knäböj utspridda över hela dagen.

Många skulle behöva röra sig mer, men nästan alla skulle behöva röra sig bättre.

Jag undrar om det skulle göra skillnad för några av dem som skulle behöva röra sig mer men som helt enkelt inte har ork/lust/tid att avsätta 2h efter jobbet (med transport och ombyte) för träning om de visste att ”smyg”-träning (korta pauser med rörelse) är bra, för många till och med bättre, än att klumpa ihop all rörelse?

För vi behöver inte ha speciella kläder, speciella skor, utrustning, boka ett pass, åka till en speciell lokal, betala 100kr, ta på pulsklockan osv. för att röra oss. Man kan fixa med allt det där om man vill – men om man inte vill finns det andra alternativ.

Rörelse för hälsan

 

Rörelse för hälsan
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share