Sitt mindre!

Ni har hört det förut, men jag säger det igen: Att sitta stilla stora delar av dagen är inte bra för hälsan.

Träning är jättebra, vardagsmotion är jättebra, men om din vardag ser ut ungefär så här så sitter du för mycket:

  • Cykla till jobbet
  • sitta ner 4 h
  • sitta ner och äta lunch 1 h
  • sitta ner 4 h
  • cykla hem
  • sitta ner äta
  • sitta ner med datorn, tv:n, boken, stickningen eller tidningen

Träning före eller efter jobbet räcker inte. Träning tar inte bort de negativa effekter som stillasittande har. När jag säger ”sitt mindre” säger jag inte ”träna mer” jag säger helt enkelt ”sitt mindre” . 

Försök hitta tillfällen att ta paus. Res dig upp, gå en liten sväng (en minut räcker om du gör det ofta), gör några rörlighetsövningar för de muskler som blir korta och svaga av att sitta, gå en längre sväng på lunchen, ta en promenad efter jobbet. Skaffa höj- och sänkbart skrivbord – eller ställ datorn på en låda på skrivbordet och stå upp en stund.

Mer läsning: För mycket sittande kan vara dödligt  – artikel på engelska: http://medicalxpress.com/news/2015-01-deadlyeven.html

Vill du veta mer om rörlighetsövningar och styrkeövningar du kan göra när du tar paus – kontakta mig! Behöver du ett program anpassat till just dina förutsättningar eller besvär? Vi fixar det!

Sitt mindre!