Sitta på huk

Den senaste tiden har jag sett att många deltar i en ”sitt mer på huk utmaning”.

Jag tycker det är jättekul att så många ser fördelarna med att röra dig mer, röra sig annorlunda, med att sitta mer på huk, sitta annorlunda och använda fler muskler än vad man kanske vanligen gör.

Men…. När en person sätter sig på huk – en som inte suttit på huk sedan 2-årsåldern – med hela sin vuxna kropp, hela sin tyngd, med sina stela muskler och leder plötsligt kräver så stor rörlighet i knän och höfter- då är jag rädd att man missar lite av poängen och riskerar att göra skada.

Ja – vi skulle må bra av att ha rörlighet och styrka till att sitta mer på huk, men av att sätta sig på huk hur som helst bygger vi inte automatiskt den här styrkan och rörligheten.

Beroende på hur våra kroppar anpassat sig till våra vanor har vi olika sätt att kompensera för vår dåliga rörlighet och styrka.

De allra, allra flesta av oss har inte rört sig tillräckligt och vi har vanor som gjort våra muskler kortare och svagare än de skulle varit om vi rört oss mer. Vi sitter ner i skolan och på jobbet, vi har skor med klack, vi sover i mjuka sängar, vi har alla moderna hjälpmedel som gör vår vardag lättare.

Att bli medveten om hur vi rör oss är första steget. Att börja återskapa rörlighet och styrka i fötter, ben och höfter nästa.

En squat kan se ut på många sätt, men vill vi få ut det mesta möjliga av en djup knäböj utan att offra någon av våra kroppsdelar behöver vi till att börja med skapa styrka och rörlighet nog för att göra en squat med fötter som pekar rakt fram, med underben som förblir vertikala och med en ländrygg som inte böjs.

Squatta gärna mer men – ”check yourself before you wreak yourself”

Läs mer och börja med övningarna som jag visar här: Squat

Jag har en workshop  i december för dig som är nyfiken på djupa knäböj och vill börja utforska rörelsen på ett säkert sätt, på din nivå Knäböj/squat – förberedande övningar.

sitta på huk 

Sitta på huk

Sitta på huk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *