Share

Vadstretch

Efter många år i skor med klack (nästan alla skor har någon form av klack) har våra vadmuskler anpassat sig och blivit förkortade. Testa den här stretchen! Använd en rullad handduk, eller en vanlig pärm eller som jag på bilden: en halv foam-roller.

 

VVadstretchadstretch: Sätt upp främre delen av foten på rullen, se till att resten av kroppen står kvar rak och inte faller framåt. Vikten har du på det bakre benet. För att öka stretchen låter du den andra foten krypa framåt så att den står mer parallell med foten på benet du stretchar.

Håll ca 60 sek och byt sedan ben.

Den här stretchen använder jag ofta när jag står upp och jobbar – då håller jag stretchen längre än 60 sek i taget

 

 

En kort vadmuskel kommer påverka din gångteknik och göra din steglängd kortare. Om vaden är kort kan hälen inte stanna i marken särskilt länge när du tar ett steg framåt. Det här bidrar till att de flesta går genom att lyfta en fot i taget framför sig och sedan falla ner i steget istället för att ”ro” ett ben i taget bakåt – ett mer skonsamt sätt att gå som dessutom använder mer muskelkraft.

Är man sugen på att testa en minimalistisk sko – en sko helt utan klack – är det här en bra förberedelseövning.

Vill du lära dig mer om hur du kan påverka din gångteknik? Anmäl dig till min workshop ”Starkare, friskare fötter” eller testa min träningsvideo ”Starkare, friskare fötter – träningsvideo

Här kan du läsa mer om att gå:

Hur går du? 

Vadstretch

Vadstretch
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share