Varför vill jag ha en hälsosam hållning?

Jag börjar med att påstå:

Med en hälsosam hållning kommer du att må bättre & hålla längre och vägen till en hälsosam hållning startar med Restorative Exercise™.

Nu tänkte jag förklara hur jag tänker.

“Alignment” – engelskans ord för en “hälsosam hållning” – säkerställer att kroppen kan låta lederna ha fullt rörelseomfång och muskler som är lagom långa så att de kan stabilisera kroppen och optimera kroppens funktion.

Med rörelse i “alignment” – med hälsosam hållning – kommer du att

  • Skydda din ryggrad
  • Optimera cirkulationen av blod och lymfa i kroppen
  • Minimera ledslitage
  • Bygga ett starkt skelett

Hur bygger man en hälsosam hållning?

För de flesta är Restorative Exercise™-övningar en bra början. Man gör övningar för att:

  • Lära sig var man har försämrad rörlighet idag
  • Lära sig att stabilisera de delar av kroppen som inte ska vara med och utföra rörelserna
  • Öka sin rörlighet på rätt ställen
  • Bygga styrka i rätt muskler – lära sig att slappna av i de muskler som inte behövs i rörelsen

Övningarna och den ökade medvetenheten kan hjälpa många att komma ifrån smärta, men i längden behöver man förändra sin miljö. Hur fick man problemen från första början? Exempel på saker man kan behöva förändra är sitt val av skor och tiden man sitter ner, kanske kan man börja använda minimalistiska skor, kanske kan man stå upp en del av tiden och lära sig att sitta på golvet.

Varför hälsosam hållning
Eller har du för vana att böja från höften?
Varför hälsosam hållning?
Har du för vana att böja din rygg när du böjer dig framåt?

 

Restorative Exercise™ handlar inte bara om övningarna, det mesta arbetet sker inte på träningstid- det handlar om hur du använder din kropp hela tiden.

Hur vi rör och använder våra kroppar dagligen spelar en stor roll i hur våra fysiologiska system fungerar – hjärta/kärl, lungor, matsmältning, reproduktion är beroende av hur vi rör oss.

 

 

 

Skelettet och musklernas funktion ger en grund för att våra övriga system. Skelettet är ramen där våra muskler fäster. Muskler som används drar syrerikt blod till sig – alla celler kring en arbetande muskel får syre och näring och det lägger grund för optimal miljö för cellen och underlättar bortförseln av avfall i lymfsystemet. Muskler som inte används får inte lika mycket syre – det vore slöseri. I din kropp finns antagligen muskler som inte används nästan alls. Kan du röra alla dina tår? Hur högt kan du lyfta armarna framför kroppen utan att lyfta bröstkorgen? Alla muskler och leder i din kropp kräver rätt mängd rörelse – men vi tenderar att överanvända vissa och underutnyttja andra. Vi riskerar skador och sjukdomar.

Många av våra krämpor är ett resultat av felaktig användning av kroppen.

Går vi t.ex.med fötterna pekande ut åt sidorna kommer strukturer som inte är menade att ta belastning att tvingas göra det. Kroppen kommer se till att du klarar det – kortsiktigt är det inga problem – långsiktigt får vi snedställda tår och värk i fötterna.

Måste vi lyfta upp något på en hög hylla kan vi lyfta först armarna och sedan följa efter genom att lyfta bröstkorgen, böja oss bakåt och sträcka oss ännu högre – en fantastisk anpassningsförmåga, men inte ett system tänkt att användas hela tiden – då riskerar vi att få problem med diskarna i ryggraden. Rörligheten i axeln ska vara god nog att räcka för många vardagliga sysslor – och för (bland annat) vår brösthälsa behöver vi kunna röra armarna.

Om vi är uppmärksamma på hur vi rör oss respekterar vår konstruktion kan våra kroppar hålla längre. Vi kan slippa värk och sjukdomar. Vi kan andas lättare, vår matsmältning kan fungera bättre, vi kan röra oss friare och slippa begränsas av smärta. Vi kan sitta på golvet och leka med våra små utan att behöva oroa oss för hur vi ska ta oss upp igen.

Därför vill jag ha en hälsosam hållning

Här kan du läsa mer om Hälsosam hållning
Här kan du läsa mer om vad en minimalistisk sko är Skor
Här finns en video med de första övningarna för att börja jobba med din hållning ”Träninsvideo – 1A grundläggande övningar”
Här skriver jag mer om min syn på hållning-träning-hälsa

Visste du att du kan träna med mig via Skype™? Boka en tid så ser vi om det passar dig!

 

Varför vill jag ha en hälsosam hållning?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *