Share

Varför ska man stå upp?

varför ska man stå upp?
Varning – Att sitta dödar

Jag tjatar en del om att stå upp och arbeta. Det slog mig att jag kanske inte varit så tydlig med varför man bör sluta sitta ner – Varför ska man stå upp?

Det första som många tänker är att det bränner mer energi att stå upp jämfört med att sitta ner. Det är den rubriken vi ser t.ex. ”Genomför ett maratonlopp i månaden – på jobbet

Med bara den informationen – att stå upp bränner mer energi – är det många som kan förbli omotiverade att stå upp. Om du redan bränner lagom mycket energi, du tränar kanske regelbundet efter jobbet, du har inga viktproblem, eller så har du redan varit ute och sprungit idag eller så planerar du att gå på ett spinningpass efter jobbet – då är du kanske inte lika motiverad att bränna några futtiga kalorier extra bara för att stå och var lite obekväm resten av eftermiddagen?! Då undrar du säkert ”Varför ska man stå upp?”

Därför vill jag klargöra:

 

Det handlar inte om att bränna energi!!

Det handlar inte om att bränna energi!!

Det handlar inte om att bränna energi!!

Jag har tidigare skrivit att det inte går att kompensera för ett stillasittande arbete genom att träna efter jobbet, t.ex. här ”Kontorsträning – rör dig på jobbet” – och det jag menar är INTE att det inte går att bränna alla de där kalorierna du hade bränt om du hade stått upp. Det som händer när du sitter ner är:

Du skadar insidan på dina blodkärl

och det är de här skadorna som inte kan lagas genom att du tränar när du slutat jobba.

I hela din kropp finns blodkärl som förser alla dina celler med syre och näring. De stora tuberna som leder från hjärtat kallas artärer, från dessa leds blodet ut i mindre och mindre blodkärl ända tills de kommer till kapillärerna, här är det trångt och här lämnas syret från blodkropparna till cellerna.

– Normalt flyter blodet med blodkroppar rakt fram, men om blodkärlet svänger studsar blodkropparna in i väggen.
– Blodkroppar som studsar in i blodkärlsväggen skadar den.
– När något skadar insidan på artären lagas skadan med ett plack – skadan läker.
– Om man fortsätter att skada blodkärlsväggen på samma ställe om och om igen får man som resultat en förtjockad kärlvägg och minskad elasticitet.

Flera saker kan få blodkroppar att studsa in i väggarna till exempel:

  • Rökning
  • Stress
  • Högt blodsocker
  • Förändrad geometri – Om du om och om igen sitter i samma position böjer du dina blodkärl på samma sätt om och om igen och dina blodkroppar studsar in i väggarna på samma ställe om och om igen.

För din hjärt/kärl-hälsa föreslår jag att du:

  • Slutar röka
  • Slutar stressa
  • Ser till att hålla ditt blodsocker i schack och
  • Arbetar med din hållning – rör dig mycket och byt position ofta. Bli inte sittande i timmar/veckor/månader/år i den där stolen – även om den är ergonomisk. Det är inte så mycket själva positionen som är problemet – det är repetitionen av samma position över en lång tid.

Om man står upp istället för att sitta ner kommer man ifrån den typiska sittande positionen (90 grader i knäled och höftled) och det är ett bra steg på vägen. Andra hållningsmönster som jag ofta ser  – t.ex. framskjuten haka och lyft bröstkorg (se mer här ”Bästa magövningarna”)  kommer man inte tillrätta med bara för att man reser sig upp -det finns mer att göra alltså!

De skador som uppstått på insidan av dina kärlväggar kan du inte kompensera för genom att gå ut och springa jättesnabbt efter jobbet. Det fungerar inte så. Det är DET jag menar med ”Du kan inte kompensera för ett stillasittande arbete genom att träna efter jobbet”

Varför ska man stå upp?

För att man inte ska sitta ner.

Varför ska man stå upp? Det handlar inte om att bränna energi
Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share