Hur du håller din kropp påverkar din hälsa och vilka sjukdomar du riskerar att få.

På samma sätt som att din bil fungerar bäst om hjulen är riktade framåt så fungerar dina leder bäst, håller bäst, om de används på det sätt de är menade att användas. Vi skulle aldrig drömma om att montera loss hjulen på bilen, vrida dem 90 grader och skruva fast dem så bara för att det “ser snyggt ut”.

I kroppen får våra små justeringar inte lika snabba negativa resultat  – vi lyfter hakan och blir på så sätt kanske av med en liten dubbelhaka, men det dröjer länge innan vi märker av vår justering som nack-ont.

headramp2
Datanacke eller dubbelhaka….

Kroppen har utvecklats under lång tid till en fantastisk maskin. Vi kan inte använda den hur som helst utan att det får konsekvenser.

Våra onaturliga vanor har blivit så vanliga att de känns helt naturliga. Du tar på dig skor och tänker inte på hur klackarna påverkar dig, du sitter ner (i skolan, i bilen, på jobbet) och tänker inte på hur stolen påverkar din kropp.

_DSC0708_DSC0894-EditDSC_2186

När vi sitter ner stora delar av dagen, eller bär skor med klack, anpassar sig musklerna. Klacken gör dina vadmuskler kortare och stolen förkortar både vaden och baksidan av låret. När vi sedan reser oss upp tar vi med de förkortade musklerna upp i stående och belastningen på knän, höfter, rygg och nacke blir inte alls den som dessa leder utvecklats för. 

För att börja fungera optimalt igen behöver vi veta hur vi ska använda våra kroppar, vi behöver se vad som är fel. Vi behöver stretcha och stärka de muskler som blivit förkortade och försvagade av våra vanor och vi behöver bryta de vanor som ställt till det för oss.

Jag kan visa dig vägen!

Vill du fungera optimalt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *